Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón

Daniels mamma dog i en koleraepidemi när han var fyra och efter det har han och hans pappa bott i en liten lägenhet ovanför antikvariatet som Daniels farfar grundade. Böcker har alltid varit en del av Daniels liv och när han är tio år gammal tar hans far med honom till De bortglömda böckernas gravkammare. Första gången någon besöker De bortglömd böckernas gravkammare får personen välja en bok och sedan blir det personens ansvar att se till att den lever vidare. Boken Daniel väljer är Vindens skugga av Julián Carax. Berättelsen fångar Daniel fullständigt och gör att han vill veta mer om författaren. Under jakten på information om Carax kommer Daniel i kontakt med andra som också letar efter Carax.

Det här var en bok som tog lång tid för mig att läsa och det beror inte på att den består av många sidor utan det beror på att den inte fångade mig. Jag kunde inte förstå hur den kunde vara så hyllad och så började jag närma mig slutet på boken. Boken i stort är okej men de sista 50 sidorna lyfter den något helt otroligt. Jag ser det inte som en fantastisk bok men den är udda.

Läsvärd. Inte en bok som jag kommer att bära med mig i hjärtat men jag ångrar inte att jag lade tid på att läsa den
Vindens skugga finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar