Svinhugg av Marianne Cederwall

Mirjam Nordergrav har återvänt till Gotland efter många år som läkare på Kuivalihavaara vårdcentral i Lappland. Hon återvänder inte ensam utan med sig har hon Hervor, en kvinna som hon lärde känna i Lappland. De blev fort nära vänner och än är de inte redo att ta avsked av varandra. Att Mirjam flyttade upp till Lappland var för att försöka få ordning på sin ekonomi efter att ha fått den totalt raserad av personer som hon trodde att hon kunde lita på. Tanken på hämnd har alltid legat i bakhuvudet på Mirjam och nu bor hon i samma by som personerna som orsakade henne stor ekonomisk skada.

Jag tänkte att det här skulle vara en lättsam bok som jag skulle uppfatta som småfånig. Lite rätt hade jag men desto mer fel. Den är lättsam men inte ett dugg småfånig, inga krystade kärleksrelationer eller kvinnor som bara är inriktade på att hitta en man och det var uppfriskande. Hervor och Mirjam är sådana där härliga personer som jag gärna hade träffat. De har skinn på näsan och visar att kvinnor kan. Jag blev positivt överraskad av boken och ser fram emot att läsa fler böcker i serien.

Läsvärd. Charmig bok om vänskap och död. Det bästa av allt är att det inte är någon kvinna som går runt och väntar på mr perfekt.

Svinhugg finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar