Spinnsidan av Marianne Cederwall

Mirjam och Hervor har haft fullt upp med besökare i Mirjams kapell under vintern. Deras båda döttrar med män och barn tillbringade vintern och förvåren i kapellet. Det har varit trevligt med gäster men nu känner de att det ska bli skönt att bara vara två i huset igen. Planen de har är att passa på att plocka örter och vila upp sig ordentligt och sedan återvända till USA. Den lilla byn Kajpe Kviar har fått nya bybor och en av de nya verkar inte ha ett så gott hjärta som hon vill få alla att tro. Hervor och Mirjam har båda gåvor som är svåra att förklara och när människor som de stöter på behöver hjälp tar de hjälp av sina gåvor.

Jag är fånigt förtjust i den här serien. Hervor och Mirjam utvecklas för varje bok och Kajpe Kviar verkar vara en by fylld med riktiga karaktärer. Det som jag oftast irriterar mig på i sådana här charmiga serier är att författarna oftast inte låter karaktärer utvecklas eller förflytta sig men så är inte fallet i den här. Vad som kommer ske i nästa bok kan jag inte ens gissa och det är så bra som det kan bli.

Läsvärd. En serie som jag tror att de flesta kan uppskatta (min sambo gillar den)
Spinnsidan finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar