Sista ögonvittnet i bunkern: Hitlers sekreterare berättar av Pierre Galante/ Eugène Silianoff

1942 sprids ett rykte bland de anställda på rikskansliet att Hitler letar efter en till privatsekreterare. För att få jobbet krävs det att man klarar sig genom en hel del tester och när det hela är avklarat blir det Trudl Junge som får jobbet. Hon kommer att jobba nära Hitler fram till dagen han tar livet av sig och kommer att möta många av höjdarna inom partiet.

Den här boken lånade jag fast jag var lite fundersam på om den skulle vara en kompakt och tråkig bok. Det visade den sig inte vara utan man får ta del av Trudl Junges liv och arbete. För min del kändes det lite underligt att få en annan bild av Hitler och Eva Braun. Nu har det inte gjort att jag ändrat åsikt om någon av dem men det var ändå intressant att se att de ändå var mänskliga. För min del är det svårt att få ihop bitarna av en person som brydde sig om människorna i sin närhet samtidigt som han fattade beslut som gjorde att så många människor blev mördade. Det är väl det som är problemet med alla ledare som har orsakat abnorma mängder människors lidande. Att acceptera grymheter är lättare om de inte har någon vettig/omtänksam sida alls.

Läsvärd
Sista ögonvittnet i bunkern: Hitlers sekreterare berättar verkar inte gå att köpa längre så leta på bibliotek eller antikvariat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar