Den sista flickan: Berättelsen om min fångenskap och kamp mot Islamiska staten av Nadia Murad

Nadia Murads värld var byn Kocho i norra Irak, där hade hon växt upp och levde bland andra yazidier. Yazidier har blivit förföljda i decennier och de har ofta blivit utsatta för påtryckningar att förneka sin religion och sitt arv. Situationen för yazidier blev sämre i och med kriget i Irak och amerikanernas närvaro, när det behövs någon att skylla på är det alltid lätt att kasta skulden på grupper med en annan tro. Nadias familj hade det inte gott ställt men på sikt har de lyckats få det bättre. 2014 kommer IS till Kocho och världen som var Nadias förändras drastiskt. Nadia blir kidnappad och sälj som sexslav till IS-soldater.

Jag var lite orolig för att det skulle vara lite för detaljerade beskrivningar av vad Nadia och andra kvinnor utsätts för men så är det inte. Det är beskrivningar men inte detaljerat och det räcker mer än väl. Vad människor kan göra mot andra kommer jag aldrig att förstå och det är jag glad för. Den här boken borde alla läsa som tycker att det är lämpligt att låta IS-krigare återvända till Sverige. Givetvis så är det inte säkert att svenskar har utnyttjat yazidier på det här sättet men de valde att strida för en organisation som tycker/tyckte att det var okej att göra på det här sättet.
Lite då och då kände jag att jag inte riktigt hängde med när det handlar om olika grupperingar och områden i Irak. Om det beror på att jag har bristande kunskaper rörande det eller om det krävs att man själv har bott i Irak för att förstå låter jag vara osagt.

Läsvärd. En bok om starka kvinnor och hemska öden
Den sista flickan finns på Adlibris och Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar