Lögnen av Linwood Barclay

Det är sista kvällen för drive-in-biografen Constellation. Om en vecka ska allt rivas och ge plats åt något nytt. Eftersom det är sista chansen att se någon film där så har det lockat en hel del människor. Den stora filmduken rasar och faller över två bilar, personerna som befinner sig i bilarna blir så pass skadade att det innebär svårigheter att identifiera dem. Att de har avlidit råder det ingen tvekan om och polisen försöker avgöra vilka de är genom bilarna de befinner sig i.

Det här är andra boken i Promise Falls-trilogin och jag rekommenderar att man läser första delen Sveket innan den här. Fast jag har läst första delen hade jag det ändå svårt med att hålla isär alla karaktärer ibland. För min del hade det varit positivt med en lista med karaktärerna i början av boken så jag hade kunnat titta lite fort när förvirringen drabbade mig. Jag tycker att det tar bort lite av läsupplevelsen när jag måste fundera på vem som är vem med jämn mellanrum. Själva historierna vävs ihop på ett bra sätt och det är spännande och hur det ska gå vet man aldrig. Jag fastnade mest för händelserna som handlar om den mindre trevliga fd borgmästaren och Sam. Morden i böckerna kommer lite i skymundan och jag gissar att upplösningen i nästa bok kommer att bli ett riktigt virrvarr av berättelser.

Läsvärd. Jag hade däremot önskat några färre karaktärer.
Lögnen finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer:

  1. Jag läste allt som kom ut av Barclay tidigare, tycker mycket bra om honom. Har helt missat att det här. Kommer köpa första delen i trilogin, den har kommit ut i pocket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag äntligen läst Sveket, gillade skarpt. Ska läsa Lögnen snart.

      Radera