Svälten: Hungeråren som formade Sverige av Magnus Västerbro

I april 1867 väntar de boende på att våren äntligen ska komma till Vilhelmina men de väntar förgäves. Matförråden är tömd och vilt att jaga syns inte till. Kylan råder över stora delar av Skandinavien. Det här är starten på några riktigt besvärliga år i Sverige och många människor kommer att gå hungriga och dö hungriga. Hjälpen som efterfrågas i de drabbade områden dröjer och i de flesta fall är hjälpen otillräcklig.

Jag såg fram emot att läsa den här boken och få veta mer om hur svälten drabbade Sverige. Nu när jag på något magiskt sätt har lyckats läsa ut den känns det som en bragd. Det är så ofantligt mycket ointressant och sidospår i texten som gjorde att jag var nära att ge upp många gånger. Varför författaren känner ett behov av att nämna att kungen Karl XV nyttjar rummet som drottningen Desiderias hade som sängkammare som arbetsrum förstår jag inte. Jag känner väl inte direkt något större behov av att få kunskap om vilka rum kungen nyttjade. Det är bara ett exempel på onödigheter som möter en på i stort sett varje sida. Om allt onödigt hade skalats bort och ögonvittnesskildringarna hade fått ta större plats så hade jag uppskattat den här boken.

Inte läsvärd. Det finns guldkorn i boken men desto mer möglig havre
Svälten finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar