Sveket av Linwood Barclay

David har milt uttryckt haft otur i livet de senaste åren. Fem år tidigare gick hans fru bort och efter det har han själv tagit hand om sin son Ethan. För att få en ny start valde David att flytta från Promise Falls till Boston och ett jobb som lokalredaktör på Boston Globe. Jobbet innebar att han var tvingad att jobba många kvällar och efter en tid inser David att det inte är hållbart utan kontaktar redaktionschefen på Promise Falls Standard. Flytten går tillbaka till Promise Falls men otur hänger i. En korttid efter att de har flyttat tillbaka kommer nyheten att Promise Falls Standard ska läggas ner. I en ålder av 41år bor David med sin son hos sina föräldrar och han har ingen möjlighet att skaffa sig något eget så länge som han är arbetslös. En dag ber Davids mor honom att åka till kusinen Marla och lämna mat till henne. Marla har haft det tufft efter att hennes barn dog under förlossningen och har inte återhämtat sig efter det. När David kommer till hennes hem finns det ett barn där som Marla säger att en ängel lämnade hos henne.

Jag har läst en del böcker av Linwood Barclay och en del karaktärer i den här boken har jag läst om i andra böcker. Det är lite roligt med författare som låter karaktärer leva vidare i andra böcker utan att ha huvudrollen. För mig tog det lång tid att läsa den här boken och jag kan inte riktigt förstå varför. Den är spännande och jag tyckte att det var en trevlig bok, mord är ju inte direkt trevligt men jag hoppas att ni som läser här förstår vad jag menar. Något gjorde att jag aldrig hade några problem att lägga boken ifrån mig fast jag ändå var nyfiken på vad som skulle ske på nästa sida. För mig är Linwood Barclay en författare som lyckas skriva bra och spännande men utan att böckerna lämnar något riktigt intryck på mig. Med det sagt så kommer jag ändå att läsa resten av böckerna i serien när biblioteket köper in dem.

Läsvärd. Barclay är ett bra val när man vill läsa något rätt spännande som inte kräver så mycket av läsaren.
Sveket finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar