Ödets hav av Elisabet Nemert

Det har blivit dags för Aurora att lämna sitt föräldrahem. Hon ska gifta sig med köpmannen Claus Pleskow och flytta in till Visby. Aurora har haft tur i livet för hon har haft förmånen att få vara närvarande när hennes bröder har fått sin utbildning och har på så sätt även fått utbildning. Hon har växt upp i ett hem där kärleken har varit närvarande och som av ett mirakel klarade sig alla i hennes familj när digerdöden gjorde sitt intåg.
Den turen var det inte många andra familjer på ön som delade och en av dem som förlorade hela sin familj var Elin. Elin växte upp med en far som var bagare och hon och syskonen fick tidigt hjälpa till. Efter att hon förlorat hela sin familj kom hon på krokiga vägar att bli piga i det Pleskowska hemmet. Hon trivs men hyser nu en oro att det kommer att bli skillnader i hushållet när Aurora flyttar in.

Boken utspelar sig på 1300-talet och författaren skildrar de olika förutsättningarna män och kvinnor hade. På så sätt är det bra men Aurora är lite för mycket för mig. Det hade varit kul med en huvudperson i någon historisk roman som var ful, dum som ett spån, egoistisk eller något liknande. Nu hänger nog mina åsikter ihop med att det är ytterst få romaner som verkligen passar mig. Det är inte en dålig bok för jag ville ändå veta hur det skulle gå för Aurora. Som alla romaner så är den dock lite för förutsägbar. Att läsa något mer av författaren tror jag inte att jag kommer att göra

Läsvärd. En lättsam bok med lite romantik och lite hemskheter
Ödets hav finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar