Missnöjets vinter av John Steinbeck

Av familjen Hawleys förmögenhet finns det inget kvar. Än har namnet Hawley en viss status och släkthuset finns kvar och det är i det huset Ethan Hawley bor med sin fru och deras barn. Han jobbar som butiksbiträde i en av fastigheterna som hans familj tidigare ägde. Sitt öde har han accepterat och han ser till att butiken är ren och att det finns varor framme. Sedan kommer dagen när han inser att han kan göra något åt sin situation och se till att familjen Hawley än en gång blir ekonomiskt framgångsrika.

John Steinbeck är en av författarna som jag lärde mig att ogilla under min tid på högstadiet. Vi fick då läsa Möss och människor och jag minns än i dag hur fruktansvärt dålig jag tyckte att den var och jag tänkte aldrig mer läsa något av Steinbeck. Det ändrade sig något år senare när jag läste in eng på gymnasienivå själv, jag skulle då läsa en bunt böcker på engelska och någon/några av böckerna var av Steinbeck. Jag insåg då att det var en författare som jag uppskattade och att hans böcker på engelsk höll en annan nivå än Möss och människor i svensk översättning. Efter det lovade jag mig själv att aldrig mer läsa något av Steinbeck på svenska. En del löften är till för att brytas så därför läste jag den här.
Jag uppskattade språket i boken och Steinbeck är nog en av författarna som man ska läsa för språket och interaktionen mellan människor. Saker händer inte i något rask tempo utan det handlar mer om att starta en tankeprocess hos läsaren. Nu är det svårt att läsa en sådan här bok utan att irritera sig på hur Ethans fru Mary beskrivs och deras relation men jag köper det eftersom boken har en del år på nacken. Det är en bok om pengar, makt och vad människor egentligen tror/tänker om sina medmänniskor.

Läsvärd.
Missnöjets vinter finns som e-bok på Adlibris och Bokus

1 kommentar:

  1. Ethan är Hamlet, trots titelns passning till Richard II. Bibeln är hela tiden närvarande. Det är en fantastisk bok.

    SvaraRadera