En högre rättvisa av Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt

När Klara ska ta bilen hem efter kvällskursen som hon är ledare för noterar hon att belysningen vid parkeringen är trasig. När hon låser upp bilen får hon en känsla av att någon befinner sig bakom henne. Tack vare sig reaktion att skrika väljer förövaren att försvinna. Kvar på platsen lämnar förövaren en fylld spruta och Klara inser vad hon precis har klarat sig från. Klara är inte den första kvinnan som har blivit utsatt men hon klarar sig lindrigt undan till skillnad från Ida.
Eftersom det verkar som om det är en gärningsman som inte planerar att sluta tar polisen Anne-Lie kontakt med kriminalpsykologen Sebastian Bergman. Sedan blir även riksmord inblandad.

Det här är sjätte boken om Sebastian Bergman och Riksmord och jag har läst alla böcker i serien. Tyvärr måste jag säga att de senaste böckerna i serien inte är i nivå med de första. I stort sett allt som händer med Billy i den här boken var väntat. Slutet med Vanja var väntat och själva brotten i boken var inte direkt spännande. Sebastian Bergman står kvar på samma fläck och stampar som han gjort i några böcker. I de första böckerna utvecklades karaktärerna men sedan har de mest blivit skuggor av sina forna jag, undantaget är väl Billy men han utvecklas enbart i en riktning. Om jag ska fortsätta läsa en serie så krävs det att det händer oväntade saker i karaktärernas liv och att de utvecklas. Om jag bara hade läst den här boken i serien så hade jag nog uppskattat den mer genom att jag inte hade haft de bra första böckerna att jämföra med

Läsvärd med en del tvekan
En högre rättvisa finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer:

  1. De första böckerna är de bästa. Kommer ju läsa den här också, men det kan vara bra att ha förväntningarna lite nedskruvade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så tråkigt när en serie börjar så bra och sedan går det utför

      Radera