Motiv X av Stefan Ahnhem

När en elva år gammal syrisk pojke försvinner i Bjuv tas det först inte på så stort allvar men kriminalinspektör Irene Lilja beger sig ändå till pojkens föräldrar. Pojken Moonif beskrivs som ett ordentligt barn som aldrig skulle skolka från skolan vilket gör hans försvinnande extra oroande. När Irene Lilja lämnar föräldrarnas lägenhet får hon ett infall att följa Moonifs väg innan han lämnade lägenhetshuset så hon går in i återvinningscentralen och där hittar hon något som tyder på att Moonif inte bara beslutat sig för att skolka.
Fabian Risk är ledig från sitt jobb som polis efter de tragiska händelserna som drabbat hans familj.


Varje gång jag har sett att det har kommit ut en ny bok av Ahnhem så har jag ägnat en stund åt att fundera på om jag vill läsa något mer av honom eller inte. Anledningen till det är att en av böckerna om Fabian Risk har varit riktigt bra och resten mindre bra. Nu är det här bara bok fyra och jag beslutade mig för att chansa på att den skulle vara bra. Frågan är om den är det och svaret är nja. Det är milt uttryckt spretigt och syftet med att ta med en del händelser förstår jag inte. Själva huvudberättelsen blir lite dränkt i alla sidoberättelser och för min del blev det aldrig riktigt spännande. Ett stort minus blir det även för hur boken slutar. Slutet får mig inte att längta efter en fortsättning utan gör mig mest irriterad.

Fast jag har många invändningar så blir omdömet Läsvärd. Boken är inte dålig men den hade mått bra av att få en del sidoberättelser raderade.

Motiv X finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar