Vild eld av Ann Cleeves

När Helena och Daniel Fleming köper huset Hesti i orten Deltaness på Shetlandsöarna är de inte medvetna om vad som ligger bakom att huset är till salu. Det ser det bara som en nystart för familjen och en förhoppning att deras elvaåriga son Christopher som är autistisk ska kunna få mer stöd i skolan. Christopher har problem med att interagera med andra barn medan hans syster Ellie har det lättare. En kort tid efter att de har flyttat in i sitt hem hänger sig den tidigare ägaren i logen på gården och det blir Daniel som hittar honom. Det är en händelse som påverkar Daniel och han hamnar i en depression och Helena gör vad hon kan för att skydda sin make från andra otrevliga händelser. När Helena hittar lapp nummer tre i sitt hem med ett ritat budskap kontaktar hon kommissarie Jimmy Perez.

Jag har tidigare gillat karaktären Jimmy Perez men i den här boken blev jag mest irriterad på honom och hans agerande. Böckerna i den här serien tycker jag har varit duktiga på att ge liv till miljön och personerna. Till viss del är det även så i den här men inte lika tydligt/starkt som i de andra. Mordhistorien är lagom klurig och det blev lite spännande. Fast jag inte blev helt såld på den här boken så hoppas jag ändå att författaren kommer att ge ut en ny serie.

Läsvärd. Jag tror att en del av mina invändningar till stor del beror på att jag har varit lite för trött när jag har läst den här boken.

Vild eld finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar