Mannen som lekte med dockor av Magnus Jonsson

Kriminalkommissarie Rickard Stenlander blir avbruten i jobbet med att plantera potatis. Han blir kallad till en lägenhet var en död kvinna har påträffats. Kvinnan är sminkad som en docka och hennes kropp är täckt av lack. Kvinnans mobil finns inte kvar i lägenheten men hennes laptop finns kvar. Enhetschef  Louise Sjöstedt försöker få förtur hos NFC för genomgång av datorn men blir nekad. Då kommer hon att tänka på sin systerdotter Linn.
Linn Ståhl har avtjänat ett fängelsestraff och lever numer ett tillsynes ordnat liv. Hon är forskare på KTH och trivs utmärkt med att kunna planera sin egen tid.


Det här var en omväxlande bok. Mina intryck växlade mellan rörig, spännande, lite för osannolik och bra. Det gäller att ta sig igenom de första ca 100 sidorna i den här boken för sedan blir det mindre rörigt och bättre. Jag uppskattar att det händer mycket i boken och att det är lite olika berättelser som vävs samman. Att en del bitar är mer än osannolika fungerar ändå för det är spännande. Jag tror att man har lite mer behållning av alla beskrivningar i Stockholm om man har mer kunskap om gator och platser än vad jag har. Det här är första boken i Hatet-trilogin och jag räknar med att läsa de andra två delarna också.

Läsvärd även om det blir lite för osannolikt ibland.
Mannen som lekte med dockor finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar