Mamma sa att jag inte fick berätta: den sanna historien om en liten pojkes mörka hemlighet av Cathy Glass

22 december får Cathy ett samtal från Jill om att Reece en pojke på sju år behöver flytta från familjehemmet han är i. Under den korta period som Reece varit omhändertagen har han lyckats avverka förvånansvärt många familjehem. Att Cathy blir tillfrågad om hon kan ta emot honom beror på hennes erfarenhet av svåra barn och hon tackar ja. Cathy blir Reece femte familjehem på sex veckor och informationen hon får om honom är bristfällig. Det hon får veta är att Reece vill kallas för Hajen och att han och hans syskon blivit omhändertagna i olika omgångar beroende på förhållandena i familjen.

Det här är en tragisk bok om vad Reece och hans syskon har fått uppleva men det är även en bok om hoppet som bra familjehem kan tända i barn. Jag hade om jag ska vara ärlig lite svårt för hur perfekt Cathy är. Hon dricker något glas vin någon gång om året, hon hanterar Reece perfekt hela tiden, inga utbrott på Reece konstiga mor eller socialsekreterare som inte tar itu med saker. Och självfallet så är hennes barn duktiga med alla barn som hamnar i deras hem.

Läsvärd även om jag har svårt för perfekta människor

Mamma sa att jag inte fick berätta finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer:

  1. (då kanske du inte ska läsa Våga vara operfekt av Brené Brown - fina foton)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Människor som vågar vara sig själva gillar jag

      Radera