Flyga drake av Khaled Hosseini

Amir och Hassan växer upp i en av de rikare delarna av Afghanistan. Amir växer upp i ett stort hus medan Hassan växer upp i en lerhydda. Lerhyddan är tjänarnas bostad och det är där Hassan och hans far bor. Fast de tillhör olika skikt i samhället leker de som barn gör fast Hassan hela tiden är medveten om att han är tjänare. När kriget bryter ut i Afghanistan och kungen avsätts ändras allt.

Bitvis måste jag säga att den här boken är grym. Otäckheterna som människor utsätts för är riktigt obehagliga men jag tvivlar inte för ett ögonblick på att människor i verkligheten utsattes för liknande saker. Jag hade lite svårt att förstå Amirs agerande ibland men det beror nog på att han växte upp i en värld skild från min. Att bara se på fann jag otänkbart men om man från en tidig ålder blir inpräntad att det är skillnad på människor beroende på vilket folkslag de tillhör så är det kanske inte underligt. Det här är en bok som ja under lång tid tänkt att jag skulle läsa och jag är glad att jag gjorde det.

Läsvärd. En bok om vänskap, lojalitet,illojalitet, kärlek till sitt land och att skapa ett nytt liv
Flyga drake finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer:

  1. Jag älskar Hosseinis romaner, även om de behandlar brutala ämnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår dig. Jag läste tusen strålande solar för några år sedan och blev väldigt förtjust i författarens sätt att skriva

      Radera