Bottenskrap av Jörn Lier Horst

När fot nummer två spolas iland inom polisdistriktet som William Wisting är polis i är tanken att fötterna bildar ett par. Så visar det sig dock inte vara och det inser de fort eftersom det inte tillhör vanligheten att en människa har två vänsterfötter. Teorin polisen jobbar efter är att det finns två lik någonstans ute i vattnet och att fötterna av någon anledning har lossnat från kropparna. Polisen börjar titta på försvunna personer från året innan och den listan är kort. En del av de försvunna är äldre personer och när polisen börjar titta närmare visar det sig att flera av de försvunna personerna går att koppla till varandra.

Nu hade jag lovat mig själv att inte läsa fler böcker om WilliamWisting innan hela serien blivit översatt till svenska men det lyckades jag inte hålla. Att böckerna inte översatts i rätt ordning irriterar mig fortfarande men de är så pass bra att det är svårt att inte läsa. Den dagen som alla böcker är översatta får jag helt enkelt läsa serien på nytt i rätt ordning. Det här är en trevlig deckare, inte en lång radda med beskrivningar av brutala händelser utan mer ett pussel av relationer och hemligheter.

Läsvärd
Bottenskrap finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar