Rödaste smultron av Lars Widding

Gustav Axelsson, andre amanuens vid Kungliga Biblioteket får 1846 uppdraget att ta reda på var poeten Carl Michael Bellmans grav finns på Klara kyrkogård. 1795 begravdes Bellman i en fattiggrav på kyrkogården och graven märktes aldrig ut. Anledningen till herr Axelssons uppdrag är att Akademin nu vill resa en gravsten på graven. Herr Axelsson beger sig till kyrkogården och talar med prästen men budskapet är att det aldrig antecknades var graven låg så prästen kan inte vara behjälplig. Det prästen däremot hjälper till med är att informera om att änkefrun Bellman är rätt person att fråga. Att hon fortfarande kunde vara vid liv var inte en tanke herr Axelsson hade tänkt.

För många år sedan så läste jag en hel del böcker av Lars Widding sedan föll han i glömska hos mig. När jag letade efter någon e-bok att läsa hittade jag den här och det kändes som ett bra val. Gustav Axelsson och hans privatliv är intressant och lite udda och sättet att väva in hans liv är skickligt. Om boken bara hade handlat om Bellmans änkas minnen hade den inte varit lika bra. De små episoderna ur/om Bellmans liv är både komiska och tragiska och jag har inga problem att acceptera dem som sanning.

Läsvärd. En charmig bok om Bellmans liv och Gustav Axelssons liv
Rödaste smultron finns som e-bok på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar