Mannen mellan väggarna av Emma Ångström

Vanja och hennes tre barn flyttar från dalarna till Stockholm. De tre barnen är alla flickor, Sanna och Ebba gör allt tillsammans medan Alva den yngsta är lite utanför. Alva är inte social utan föredrar att få vara ensam. Huset de har flyttat in i är ett hyreshus och i en av de andra lägenheterna bor Jens och Lily. Det Lily och Jens inte vet en morgon när de vaknar är att det ligger en man under deras säng. Jens går till jobbet som vanligt och när han kommer hem är Lily borta men dörren är låst och Lilys nycklar och plånbok finns i lägenheten.

Jag trodde att den här boken skulle vara otäckare än den var. Kanske beror det på att jag inte är så lättskrämd eller så beror det på att det var längesedan som jag bodde i en lägenhet. Lite otäck är den dock och jag har inga svårigheter att tänka mig att boken gör att människor som bor i lägenheter kollar igenom sitt boende lite extra. Det som drar ner betyget något för mig är att det känns som om W hade kunnat få komma mer till liv.

Läsvärd även om karaktärerna hade kunnat få komma mer till liv
Mannen mellan väggarna finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer: