Frågor jag fått om Förintelsen av Hédi Fried

I det här fallet så avslöjar titeln på boken precis vad den handlar om. Hédi Fried har under många år föreläst om sina erfarenheter av att uppleva förintelsen. Under föreläsningarna så har människor fått ställa frågor och i den här boken får man ta del av en del av frågorna och svaren.

Det här är en liten bok som är lätt att ta sig igenom och jag ser den som ett bra hjälpmedel att starta en diskussion/fördjupning i ett klassrum. För många år sedan läste jag kursen Antisemitism, Förintelsen och andra folkmord. Inte den mest lättsamma högskolekurs som finns men väldigt viktig och i den kursen ingick det en hel del viktig litteratur. Det jag vill säga med det här sista svamlet är att en del litteratur om livet i förintelseläger väckte frågor hos mig som aldrig blev besvarade. För min del blev det lite extra intressant att läsa den här boken för Hédi Fried tog upp och besvarade någon av frågorna som jag funderade på för många år sedan.

Läsvärd
Frågor jag fått om Förintelsen finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer: