En yxa åt Alice av Inger Frimansson

Det är inte mycket som har gått bra för Roland Järnek den senaste tiden. När hans fru beslutade sig för att hon ville skiljas förlorade han inte bara en fru utan även huset som de bott i. Huset var fruns enskilda egendom så Roland gick ur äktenskapet med tomma fickor. Något lån hos banken för att skaffa en ny bostad fick han inte för han är frilans så banken ansåg att han inte hade någon säkerhet. Nu bor han på nåder i ett hus som ägs av en bekants mor, kvinnan bor nu på ett äldreboende och huset är mer av ett ruckel än en bostad.
Alice är sjuk och det är ingen situation som är lätt för hennes föräldrar och bror att hantera. Om hon kommer att överleva eller inte kan ingen säga. En bit från deras hus bor Evelina med sina föräldrar och en dag möts Evelina och Alice.

Efter att ha läst ut den här boken tog jag en promenad med hundarna och funderade på vad jag egentligen tyckte om boken. En del av det som sker i boken känns lite för osannolikt och annat känns väldigt troligt. Jag fastnade aldrig i boken riktigt men ville veta hur den skulle sluta. Helt enkelt en bok som jag inte hade några problem med att lägga ifrån mig men ändå tog jag upp den på nytt när dötiden dök upp.

Läsvärd om man får boken i hand men ingen bok man behöver leta efter.
En yxa åt Alice finns som e-bok på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar