Spådomen: en flickas memoarer av Agneta Pleijel

Titeln på boken avslöjar rätt bra vad boken handlar om. Som läsare får man följa en ung flickas väg till vuxendomen. Konflikter inom familjen och konflikter inom henne själv.

Språket i boken fick mig både att bli irriterad för att det känns för krystat ibland men samtidigt fick det mig att bli betagen för att det flyter på ett konstigt sätt. Att skriva en bok som vuxen och försöka se tillbaka på sitt liv på ett ärligt sätt tror jag är väldigt svårt. Att hitta en balans så att man skildrar det som det var och inte bara se allt i ljus eller mörker tror jag är en utmaning som få klarar. Om författaren klarar det eller inte kan inte heller någon annan än den som känner henne nu och då veta. Boken fick mig att bli nyfiken på att läsa något mer av henne så det tror jag att jag kommer att göra.

Läsvärd till stor del för att det är en bok som står ut i mängden.
Spådomen: en flickas memoarer finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar