I djupt vatten av Paula Hawkins

Jules sa upp kontakten med sin syster Nel för länge sedan. Egentligen tappade de kontakten när båda var tonåringar och bodde under samma tak men den riktiga brytning kom i vuxen ålder. Nel ringde och talade in meddelande på Jules telefon men Jules valde att inte ringa upp. En dag kommer det poliser till Jules dörr och de är där för att meddela att Nel har tagit livet av sig och efterlämnat sin tonåriga dotter Lena. Jules inser att hon inte har något val utan återvänder till byn hon aldrig skulle komma tillbaka till och flyttar in i sitt föräldrahem som Nel och dottern bodde i. Väl på plats i byn inser Jules att det inte bara är Nel som under året har dött i floden.

Jag gjorde ett misstag när jag började läsa den här boken och det var att bara läsa korta bitar i taget. Det gjorde att jag blev milt uttryckt förvirrad över vem som var vem och hur de passade in i berättelsen. Boken består av korta kapitel och i de olika kapitel så är det olika karaktärer som får komma till tals. Om man tar sig tid att läsa lite mer i en följd från start tror jag att det lätt går att undvika förvirringen som jag upplevde. Hyfsat spännande bok men inte lika bra som jag tyckte att Kvinnan på tåget var av samma författare

Läsvärd
I djupt vatten finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar