Offer av Sharon Bolton

Tora och hennes make Duncan har flyttat till Shetlandsöarna och har nu bott där i cirka sex månader. Att komma in i samhället har inte varit helt lätt för Tora som inte har någon anknytning till Shetlandsöarna bortsett från att hennes man växte upp där. Att de valde att lämna Sydengland för Shetlandsöarna berodde på att Duncan fick ett så pass bra erbjudande att det inte kändes som om de kunde tacka nej. Duncan hittade huset som de nu bor i och kunde köpa det tack vare att förmyndarmedel föll ut när han fyllde 30. På gården har de även sina tre hästar och när Tora upptäcker att hästen Jamie har avlidit bestämmer hon sig för att begrava honom på ägorna fast det är olagligt. Hon hyr en minigrävskopa och börjar gräva en grav åt Jamie. Efter att ha grävt en stund ser hon något som skymtar till i gropen och beslutar sig för att ta en titt på vad det är. Det är något som är inlindat i linnetyg och med hjälp av en kniv lyckas hon få hål på linnet och ser en människofot. Tora kontaktar polisen och kriminalinspektör Dana Tulloch är en av dem som kommer till gården.


Nu har jag läst en del böcker av Sharon Bolton och om det är något som jag kan säga om dem så är det att jag aldrig blir besviken. Det är spännande, miljöerna är beskrivna på ett sätt som gör att man som läsare får bilder i huvudet, relationerna mellan människorna känns trovärdiga och det är svårt att sluta läsa. Den här boken fastnade jag helt i och jag blev sittande med den i handen istället för att ta itu med saker som jag borde göra. Jag blev irriterad när karaktärerna agerade felaktigt och jag ville hela tiden vända blad för att få veta hur det skulle gå.

Läsvärd
Offer finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer:

  1. Den här har jag inte hunnit läsa! Men gillar alla böcker jag läst av Bolton hittills :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag inte har missuppfattat så gavs boken först ut med titeln Rov och sedan gav de ut den igen och då fick den namnet Offer

      Radera