Absalom, Absalom! av William Faulkner

Huvudpersonen i boken påminner lite om en spindel på så sätt att hans nät sträcker sig långt.
Thomas Sutpen föddes 1807. I en tidig ålder insåg han vad han ville ha ut av livet och hur man skulle arbeta för att nå sitt mål. Fjorton år gammal lämnar han sitt hem och reser till Haiti. Där skaffar han sig ett liv men inser att livet han har skaffat sig inte passar in i hur han vill att livet ska bli.1833 kommer han till Mississippi och lyckas uppnå en del av det han har förutsatt sig.

Det här var en riktigt tuff bok att ta sig igenom. Extremt kompakt text och ibland blev det väldigt rörigt i mitt huvud när det gäller hur folk är släkt med varandra. För mig tog det ett bra tag att vänja mig vid meningar som är många många rader långa men det var något med språket som ändå fångade mig. Jag är glad att jag tog mig igenom boken för den är speciell men något mer av Faulkner tror jag inte att jag kommer att ge mig på.

Läsvärd
Absalom, Absalom! finns på engelska på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar