Stanna hos mig av Ayobami Adebayo

Under de första åren av sitt äktenskap blir Yejide och Akin utsatta av tjat från släktingar om att de redan borde ha flera barn. Fast Yejide gör allt hon kan för att bli gravid sker inget och efter fyra år tröttnar deras släktingar. En dag kommer Yejides fars äldsta hustru och Akins farbror på besök och de har med sig en kvinna som heter Funmi. Det är en kvinna som Yejides aldrig har hört talas om men det har Akin. Akin har nämligen skaffat sig en till fru utan att prata med Yejides om det.

Det här är en bok som inte låter så bra men det är den. Som läsare får man en inblick i livet i Nigeria under 80-talet. Hur det är att leva i ett förhållande som hela släkter lägger sig i och hur viktigt det är i en del samhällen att skaffa barn. Jag har nog lite av en förkärlek för böcker som utspelar sig i en annorlunda miljö än vad jag själv är van vid. Det var ett tag sedan som jag läste en bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig så det var kul att hitta en sådan igen.

Läsvärd
Stanna hos mig finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar