Romarblod av Steven Saylor

Tiden är ca 80 f.kr och i Rom har den unge advokaten Cicero fått sitt första stora mål. Att han har fått målet beror till stor del på att ingen annan vill ha det. Hans jobb ska bli att försvara Sextus Roscius som är anklagad för fadersmord. Straffet för fadersmord är att den dömde ska kläs av naken och piskas och efter det ska han sys in i en säck med en hund, en tupp, en orm och en apa. När djuren och den dömde är insydda i en säck ska säcken slängas i floden Tibern. För att lyckas bygga upp ett bra försvar anlitar Cicero Hittaren Gordianus. Gordianus ger sig ut i myllret i Rom efter ledtrådar till vem den skyldige till mordet är.

Det här är en bok jag inte riktigt vet vad jag tycker om den. Den fick mig att googla för att se hur mycket som bygger på verkliga personer och händelser och de flesta av personerna i boken har levt. Ett undantag är Hittaren Gordianus som är en fiktiv person men han driver berättelsen framåt så utan honom hade mycket rasat. Cicero hade jag hört talas om men inte mer än så och de flesta i boken hade jag aldrig hört talas om. Beskrivningen av Rom med hus, gränder och människor ger läsaren en levande bild och författaren lyckas verkligen med miljöerna. Ibland blev det dock för mycket miljöer och för lite handling. Det här är en bok som jag är glad över att jag läste men jag vet inte om jag kommer att läsa något mer av författaren.

Läsvärd
Romarblod verkar inte gå att köpa längre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar