Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker

Dagen som Julia blev klar med sin utbildning till jurist valde hon att sova hos sina föräldrar. På morgonen dagen efter blir hon väckt av sin far som säger att han ska åka till Boston på ett möte. Det blir Julias sista minne av sin far. Fadern en inflytelserik Wall Street-advokat som föddes i Burma har försvunnit, spåren slutar på ett hotell i Bangkok. Fyra år senare skickar Julias mor en låda med saker till Julia och i den finns det en brev skrivet 1955 från fadern till en kvinna i Burma. Julia beslutar sig för att resa till Burma för att försöka få reda på mer om sin far och kvinnan. På plats i ett tehus i Burma är det en man som stirrar på Julia och sedan säger att han har väntat på henne i fyra år. Mannen heter U Ba och har något viktigt att berätta.

Det här är nog en bok som man antingen faller för helt eller avfärdar som fånig. Jag föll för den och det förvånade mig lite för jag brukar oftast tycka att böcker med för mycket känslor blir fåniga. Så kände jag inte för den här kanske för att det inte bara är en kärlekshistoria utan så mycket mer. Det är en bok om hur man upplever omvärlden, att föräldrar har ett ibland okänt liv innan de blev föräldrar och att framgång i livet inte är samma sak som ett välavlönat jobb och ett stort hus/lägenhet. En del böcker rör vid någon dold punkt i hjärtat och det är nog bästa sättet som jag kan beskriva min upplevelse av att läsa den här.

Läsvärd
Konsten att höra hjärtslag finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar