Koka björn av Mikael Niemi

Jussi hade tur den dagen prosten träffade på honom och sedan den dagen har Jussi bott med prosten och prostens familj. Under åren har prosten lärt Jussi att skriva, läsa och se detaljer i naturen. 1852 försvinner pigan Hilda Fredriksdotter Alatalo, prosten och många andra ger sig ut för att leta efter henne. När prosten kommer fram till pigans lägerplats i skogen stannar han till och studerar hur det ser ut och om det finns något som avslöjar vad som hänt. På en tallstam hittas det märken som verkar vara gjorda av björn.

Jag tror inte att jag har läst något av Mikael Niemi tidigare och det känns lite synd för att han har förmågan att skapa en intressant berättelse råder det inga tvivel om. Det här var en sådan bok som jag fastnar i, miljön och personerna fångade mig helt. Jussi var en karaktär som jag både led med och blev irriterad på och karaktärer som lyckas väcka olika känslor är bra.

Läsvärd
Koka björn finns på Adlibris och Bokus

3 kommentarer:

  1. Funderar på att läsa den här!

    SvaraRadera
  2. Det finns möjligheter till olika tolkningar av boken, och det här är min: Lars Laestadius representerar verkligen Fadern, som förlorat ett barn och tar till sig ett nytt. Barnet symboliserar Jesus, som i boken får ta på sig all synd, fängslas och döms till döden. I cellen finner man inte Jussi utan en helt annan person! Dvs "graven är tom". Visst måste Niemi ha tänkt på det. Till sist, i treenigheten, finner vi Maria, som mycket väl kan få tillnamnet Magdalena. Hon är - eller hur - både synderska och helgon. Och liksom det står i Lukasevangeliet att Jesus drivit ut sju demoner ur Maria Magdalena - så gör även prästen med Maria i romanen. Likheten är påfallande!

    SvaraRadera