Gröna fingrar sökes av Annika Estassy

Agnes har kämpat mot cancer en tid och operation och cellgifter har tagit ut sin rätt. Hon har inga planer på att ge upp men orken finns inte riktigt längre för att ta hand om sin kolonilott medan hon får cellgifter. Agnes enda barn Nils bor i Amerika och han vet inget om cancern och så vill Agnes ha det. Planen var att Nils skulle komma och hälsa på under sommaren och tanken Agnes hade var att då berätta men Nils planer ändras och han kan inte komma till Sverige. Nils föreslår att Agnes ska hyra ut sin kolonilott under sommaren så att hon ska slippa rensa ogräs och slita. Agnes känner att det är en bra idé och sätter ut en annons.
Leyla bor i Solna med sin son Hugo och maken Johan. Johan har under åren som de varit gifta förändrats och inte till det bättre. Med alkohol i kroppen har han flertalet gånger klappat till Leyla och efter att hon har fått ta emot ett slag i huvudet som Hugo blir vittne till inser hon att något måste göras. Hon ser annonsen som Agnes lagt ut och svarar på den.


Den här boken valde jag för att jag kände för att läsa något lättsamt, helt rätt val gjorde jag nog inte. Kvinnomisshandel är inte direkt lättsamt och inte heller cancer men karaktärerna är charmiga. Relationerna mellan de olika karaktärerna i boken är varma och det är en bok jag sögs in i. Hur det skulle gå för Leyla, Agnes och Göte blev viktigt för mig och då har författaren lyckats. Slutet kändes lite för avhugget för min smak men boken är bra.

Läsvärd
Gröna fingrar sökes finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar