En god man av Reidar Jönsson

Gustav Lav Myr heter egentligen något helt annat men i branschen han är så är det praktiskt att inte använda sitt riktiga namn. Gustavs sätt att försörja sig är att bli vän med äldre kvinnor med gott om pengar och värdefulla föremål. En av kvinnorna han har kontakt med nu tror att hon har donerat stora summor för att barn i Afrika ska få det bättre. I verkligheten så hamnar pengarna i Gustavs och hans kompanjoners händer. En annan kvinna, Alva Hell råkade ut för en olycka när Gustav var i hennes hem. Istället för att larma någon om det så lade Gustav henne i frysboxen och har efter det bott i hennes lägenhet och tagit ut hennes pension. Det hela blir ohållbart när en kvinna ringer på Alvas dörr och kräver att få träffa henne för att få hennes signatur på en låneansökan som rör lägenheten.

Jag skulle vilja säga att den här boken är ojämn. I början tyckte jag att den mest var seg och att det var mycket som var lite för osannolikt. Och de sista ca 50 sidorna fick mig att skratta och verkligen uppskatta boken. Något bestående intryck kommer den inte lämna på mig men en bra bok att läsa i en solstol eller under en tåg/flygresa. Jag hade önskat att hela boken hade fått mig att skratta inte bara den sista delen av den men den är ändå bra.

Tack till Historiska Media för boken

Läsvärd
En god man finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar