Skuggan över Innsmouth av H.P. Lovecraft

Han beslutade sig för att fira sin myndighetsdag med att resa runt i New England. För att få pengarna att räcka så länge som möjligt gick färden med det billigaste färdmedel som gick att hitta. När han nådde Newburyport ansåg han att en biljett på tåget till Arkham skulle bli för dyrt och fick tipset att ta den gamla bussen istället. Bussen skulle gå genom Innsmouth och därför var det alltid få personer som valde att ta den. Det lät intressant med en stad som ingen ville åka till eller ens passera så resenären blev nyfiken och beslutade sig för att ta bussen och för att även själv uppleva Innsmouth.

Det är något speciellt med att läsa äldre skräckberättelser som nästan alltid handlar om någon otäck by/hus och en person som kommer dit på besök. Skräcken är i mörkret och i de okända varelserna medan modern skräck mer handlar om människor/saker som är mer normala. I boken som jag nu läst är det inte bara den här skräckberättelsen utan även Lovecrafts egna korta självbiografi Några ord om ett icke-väsen. Lovecraft var en författare som jag hade hört talas om men jag visste inget om honom och tror inte att jag läst något av honom tidigare så jag uppskattade att få läsa självbiografin

Läsvärd
Skuggan över Innsmouth verkar inte gå att få tag i längre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar