Storbondens pipa av Göran Magnusson

Det har gått några år sedan den danska familjen hyrde torpet på Eriks gård och Eriks liv har lunkat på. Någon ny kvinna har inte fått en plats i hans hjärta och ibland känns det lite ensligt på gården men han har sin katt.
Under en resa i Brasilien börjar Eriks ex fru Lillemor känna längtan efter ett barn och tanken på att återförenas med Erik väcks. Hon har under de senaste sju åren sedan hon lämnade Erik haft ett förhållande med RG, mannen som hon lämnade Erik för. Väl hemma i Sverige igen beslutar hon sig för att ta kontakt med Erik och se vad det kan leda till.

När jag läste boken kände jag bara stundtals att nej så får det inte bli och tacksamt nog blev det inte så. Allt med Lillemor kändes lite för besynnerligt och krystat stundtals. Att en kvinna känner längtan efter ett barn kan jag köpa. Men att från det komma på att man ska söka upp sin ex make som är steril och se om han är intresserad av att ge förhållandet en ny chans och adoptera ett barn känns mindre troligt. Jag hade nog gärna sett att författaren i alla fall skulle ha låtit Lillemor fundera över att själv adoptera ett barn eller försöka själv bli gravid. En del händelser och karaktärer känns väldigt avhuggna och hade vunnit på att bli mer beskrivna och fått ett djup. Om det blir ytterligare en bok om Erik så kommer jag antagligen att läsa den också. Inte det mest minnesvärda som jag läst men boken är helt okej.

Den här boken tackar jag Hoi förlag för

Läsvärd
Storbondens pipa finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar