Brännmärkt av Catharina Ingelman-Sundberg

Året är 1391 och Anne von Lübeck Persdotter och hennes make är på väg till Stockholm. Tanken är att de ska starta om, i Lübeck har maken Claus affär gått dåligt och nu när Anne är höggravid har han äntligen gått med på att flytta till Stockholm. I Stockholm finns Claus bundsförvant Alf Gerhardt och de räknar med att han kommer att hjälpa dem. När de nästan är framme utbryter ett kraftigt oväder och båten och alla deras ägodelar sjunker och den enda som klarar sig är Anne. Hon blir räddad av ett fiskarpar som sedan visar sig vara allt annat än godhjärtade.

Jag hade höga förhoppningar på den här boken efter att ha uppskattat böckerna om vikingatidens Birka. Tyvärr så var den här boken inte alls lika bra. Jag blev inte riktigt engagerad i handlingen eller personerna och en del av händelserna är i stort sett samma händelser som i bokserien om Birka. Nu kan jag inte nämna vilka händelser jag syftar på utan att förstöra nöjet med den här boken och böckerna om Birka. Nu har jag del två och tre hemma också men jag är tveksam till om jag kommer att läsa dem. Boken är inte dålig men det är inget jag kommer att minnas.

Läsvärd
Brännmärkt finns som e-bok på Adlibris och Bokus

1 kommentar:

  1. Jag läste denna serie för många år sedan och jag gillade den del 1 och 2 var bättre än den avslutande delen dock och såhär i efterhand minns jag inte så mycket av den tyvärr.

    SvaraRadera