När inget annat återstår av Mats Ahlstedt

Medan jag skriver det här sitter jag och äter pepparkakor. Det går att se det som ett desperat försök att bli lite snällare i min recension av boken men pepparkakor hjälper nog inte i det här fallet.

Mitt i natten är det någon som ringer på Sandras dörr, hon spanar ut genom tittögat och ser en okänd kille. Han påstår sig vara hennes kusin och att hon måste släppa in honom fort. Eftersom hon bara har trosor på sig går hon in i sovrummet för att ta på sig något. När hon återvänt till dörren hör hon snabba steg i trapphuset och ett skrik. Ljuset i trapphuset slocknar och efter en stund vågar hon öppna dörren men det är öde i trapphuset så hon återvänder in. Dagen innan hade Sandra fått sin farbrors självbiografi. Farbrodern och hans fru var Sandras trygghet under uppväxten men sedan bröt hon kontakten med dem.

Ella Werner är ny profilerare på Göteborgspolisen. Hon har hört ryktena om sin nya chef och beslutar sig för att visa framfötterna på en gång.


Den här boken var så dålig så jag vet inte ens var jag ska börja. För det första om någon bankar och ringer på ens dörr och verkar uppskrämd så skulle jag nog släppa in personen. Om jag nu bara hade haft trosor på mig så skulle jag med största sannolikhet bara tagit på mig en jacka och det är ett plagg man oftast hittar vid ytterdörren. Sedan har vi Sandras förflutna som hon är så pass rädd för att det ska komma ut att hon väljer att försöka göra en stor tjänst åt någon person hon inte vill hjälpa. Om hon hade haft ihjäl någon tidigare hade reaktionen möjligtvis varit logisk. Att hon sedan plötsligt förlitar sig helt på honom blir bara fånigt. Ella verkar ha problem med sin chef, kollegor och lite allt möjligt men är ändå fantastisk och lyckas med det som andra missar/misslyckas med. Hon verkar inte heller inse att det är normalt att kontakta sin chef innan man agerar själsvådligt och utan någon backup. Ingen av karaktärerna kommer till liv utan det känns bara som tomma karaktärer utan någon intressant egenskap.

Inte läsvärd. Vettigare sysselsättning än att läsa den här boken är i stort sett allt man kan komma på.
När inget annat återstår finns på Adlibris eller Bokus om man känner för att köpa den

2 kommentarer:

  1. Jag har läst två böcker av författaren, Öga för öga som jag gillade, och Den sista vilan som jag hade mer problem med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ett svagt minne av att ha läst Violinisten och gillat den men den här var inte bra

      Radera