Alruna av Hanns Heinz Ewers



 Det som skapar alrunan är sista säden från en avrättad man och jorden som säden faller på. Ville man ha en alruna behövde man gräva i jorden när klockan slog tolv och vara beredd på att roten när man drog upp den skrek. Den legenden inspirerar och ger Frank Braun en idé som han berättar för sin morbror professor ten Brinken. Efter att ha funderat länge och väl över sin systersons förslag beslutar han sig för att försöka. Han ska skapa sig en egen alruna.

Den här boken skrevs 1911 och är en av den tyska skräcklitteraturens stora klassiker. Det var det som gjorde mig nyfiken på boken och den har lämnat mig med lite blandade känslor. Jag skulle inte klassa den som skräck men det är nog ett begrepp som ändrats med tiden. Om boken är bra eller inte funderar jag fortfarande på. Udda är den däremot och att en bok sticker ut är bra.

Läsvärd blir mitt omdöme för att det är en udda bok
Alruna finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer:

  1. Fantasy från 1011 känns lockande. Tidigare i år läste jag novellsamlingen Den döda älskarinnan av Théophile Gautier, skrivna någon gång förrförra seklet. Kanske inte så otäcka men hög mysfaktor och väldigt underhållande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att hitta äldre böcker som är lite udda

      Radera