Krigsdagböcker 1939-1945 av Astrid Lindgren

Det här är en bok som jag inte hade läst/hört något om men något fick mig att låna den ändå. Boken består av Astrids dagboksanteckningar som hon gjorde under andra världskriget. Det är en blandning av rapporter om hur det går under kriget och delar ur Astrids privatliv. Som läsare ges man en inblick i hur det var att leva i Stockholm medan kriget rasade utanför de svenska gränserna.

Jag började läsa boken med en rätt nollställd hjärna, inga förhoppningar eller förväntningar på boken. Det tog inte lång tid innan jag var fast, inte så mycket för att det är just Astrid Lindgren som skrivit boken utan mer för att jag nog aldrig läst en bok som skildrar kriget på det här sättet. Att få en större förståelse för hur det var att leva i Sverige under den här tiden känns lite som att jag får en koppling till mina egna släktingar som levde under den här tiden men inte längre är i livet.

Läsvärd
Krigsdagböcker 1939-1945 finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer:

  1. Ska läsa. Vet egentligen inte så mycket om hur det var i Sverige under kriget, det jag fått berättat för mig av äldre släktingar handlar om Estland som mamma kommer ifrån.

    SvaraRadera