Tove Jansson: arbeta och älska av Tuula Karjalainen

Tove Jansson föddes 1914, fadern Viktor var bildhuggare och modern Signe var också konstnär till stor del inriktad på illustrationer. Tove föddes med andra ord in i konstnärsvärlden och den världen blev även hennes. Det man får säga att hon är mest känd för är mumin men det är en liten del av allt hon skapade. Under kriget skapade hon många tänkvärda politiska teckningar som publicerades i tidningar. Hon målade, skrev och uttryckte sig på många olika sätt under sitt liv. Tove Jansson avled 2001.

Jag visste i stort sett inget om Tove Jansson innan jag läste den här boken och det gjorde att jag blev förvånad över allt hon hann med i sitt liv. I boken finns det många fina bilder och fotografier så att man som läsare får se en del av allt hon målat och illustrerat. Boken fick mig även att bli sugen på att läsa någon bok av henne så jag ska ta och kolla om det finns någon på biblioteket. Det enda negativa jag kan säga om boken är att det känns lite som om boken är skriven för någon som har kunskap om konstnärer i Finland under den här perioden. Jag har inte det och då blir det mest en massa namn på okända människor som inte direkt tillför något.

Läsvärd
Tove Jansson: arbeta och älska finns på Adlibris och Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar