Sommarboken av Tove Jansson

På en ö tillbringar barnet Sophia, hennes far och hennes farmor sin sommar. Boken består av olika små berättelser om deras liv och människor och djur som de träffar på. Vad händer när de märker att en direktör har byggt ett nytt hus på en ö en bit ifrån dem och satt upp skyltar på sin ön om att det är privat område? Eller hur går det när pappan beslutar sig för att börja odla nya växter på ön?

Det här är en ojämn bok, en del av berättelserna tyckte jag var riktigt charmiga och andra gjorde mig mest irriterad på Sophia. Så blir det nog oftast när man läser en bok som består av flera olika berättelser och det gör det alltid svårt att avgöra om boken i sin helhet är bra eller inte. Nu blir det ännu lite svårare att bedöma den genom att jag hade höga förväntningar på den. Den nådde inte riktigt upp till mina förväntningar men den är inte dålig. Jag tror att det här är en bok som skulle passa bra som högläsning för barn runt 7 år och då tror jag att den kommer mer till sin rätt även för den vuxna personen som läser den högt.

Läsvärd är nog rätt omdöme
Sommarboken finns på Adlibris

2 kommentarer:

  1. Mycket fin bild. Sommarboken har jag tänkt att läsa i en evighet nu.

    SvaraRadera