Svarta sekunder av Karin Fossum

Helgas största skräck har alltid varit att det ska hända hennes dotter Ida något. Samtidigt som hon bär på den rädslan vet hon logiskt att det inte går att skydda Ida från allt. Ida som är nio år ger sig av hemifrån för att cykla ner till kiosken och köpa en tidning. Helga känner en viss olust över det men låtsas som inget. När Ida inte kommer hem känner Helga på sig att något hemskt har inträffat. Polisen och frivilliga ger sig ut och letar efter Ida men hon är borta. Poliskommissarie Konrad Sejer gör sitt bästa för att hitta Ida men i takt med att dagarna går blir det svårare och svårare att håla hoppet vid liv.

Nu verkar det säkert underligt att jag ger mig i kast med att läsa bok nummer sex i en serie men det finns en förklaring. För några år sedan läste jag Älskade Poona som är bok nummer fem i serien och jag har även ett svagt minne att jag sedan läste de första delarna. Däremot så har jag inget minne av att jag läste böckerna efter Älskade Poona. Jag gillar verkligen Karin Fossum, i hennes böcker så är det inte bara fallet som är viktigt utan karaktärerna och deras relationer är lika viktiga. Att man som läsare förstår vem som är skyldig tidigt i boken gör inget eftersom det finns så mycket annat som också är viktigt.

Svarta sekunder finns på Adlibris och Bokus

4 kommentarer:

  1. Karin Fossum är alltid läsvärd!

    SvaraRadera
  2. Har läst några av Fossums böcker, däribland den här, och tyckt mycket om dem. Annorlunda och välskrivna deckare.

    SvaraRadera