Mr Tourette och jag av Pelle Sandstrak

Pelle växer upp i en liten by i Norge, han har drömmar om sin framtid precis som alla andra barn. Första tecknet att allt kanske inte är som det borde är att Pelle får för sig att han måste genomföra en ritual när en Boeing 747 passerar byn. Gör han inte det kommer alla i byn att dö när planet störtar. Det blir starten på fler och fler ritualer som sakta gör att Pelle inte kan leva ett normalt liv. Som vuxen har han problem med att passerar trösklar, duscha och i stort sett allt som människor gör varje dag utan att reflektera över det.

Den här boken tog lång tid för mig att läsa, inte för att den är så tjock utan på grund av något jag inte kan sätta fingret på. Antingen så passar sättet som boken är skriven på inte mig eller så beror det helt enkelt på att det är en bok som påverkar en. Det finns bitar i boken som fick mig att le men i huvudsak så tyckte jag synd om Pelle. Det är så svårt att förstå hur ett liv kan bli så förstört av så många olika ritualer och varför det blir så. Pelle hade tur för han fick hjälp, hade han inte fått det så kan jag inte tänka mig att han hade kunnat hitta tiden att skriva en bok. Boken är viktig för den ger en inblick i något som jag inte kan förstå och som jag är tacksam över att inte vara drabbad av. Jag hoppas att barn med de här problemen får hjälp mycket tidigare idag för det är hemskt att Pelle tappade så många år.

Läsvärd
Mr Tourette och jag finns på Adlibris och Bokus

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Mr Tourette och jag av Pelle Sandstrak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar