Dominodöden av Jonas Moström

Eftersom jag ändå hade del två i serien om Nathalie Svensson hemma beslutade jag mig för att läsa Dominodöden av Jonas Moström. Jag tänkte att den helt enkelt måste vara bättre än första delen.

Nathalie Svensson är en psykiater som är medlem i Rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp. Utöver det är hon även nyskild och har två barn. Det har hänt konstigheter på ett sjukhus i Sundsvall, två läkare har försvunnit i kulvertarna och den ene har påträffats död ute i ett skogsparti. Nu är det bråttom att få reda på var läkaren som förhoppningsvis är i livet hålls fången och Nathalie Svensson med kollegor kallas in. Efter händelserna i Nathalies privatliv (första boken i serien tar upp det) tvekar hon om hon borde åka med upp till Sundsvall. Hennes mor återhämtar sig än. Det som får henne att besluta sig för att åka upp är att hennes syster som hon enbart haft sporadisk kontakt med ber henne att komma. Systern jobbar på sjukhuset var händelserna ägt rum och verkar vara den sista personen som träffade på den försvunna läkaren.

Nathalie Svensson ska vara expert på psykopater men ändå verkar hennes tankar inte kretsa mycket runt fallen hon ska hjälpa till med. Istället är det mycket fokus på ex mannen, vad hon väger för dagen, att bättra på sitt smink och att träffa män. Det blir inte en intressant karaktär av det och det är nog därför böckerna inte fångar mig alls. När jag hade ca 20 sidor kvar av boken och jag borde tycka att det var spännande kändes det mer intressant att gå ut och rensa morotslandet istället för att få veta hur det skulle sluta. Jag har inga planer på att läsa fler böcker i serien

Inte läsvärd
Dominodöden av Jonas Moström finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar