Läsa två böcker

Jag brukar i stort sett alltid läsa en bok i taget men nu blev det inte så. Jag började läsa en bok som nästan kräver att man pausar ibland och tänker på vad man läst. Då blev det så att jag även började läsa en bok som inte direkt kräver någon eftertanke.

Den boken har jag nu läst ut och det var Orkestergraven av Unni Lindell.
Det är femte boken om Cato Isaksen och i den här boken är han lite trevligare i sitt sätt.
Stämningen bland poliserna är inte på topp efter att de fått beskedet att deras kollega Preben inte har hittats efter att tsunamin slog till. De hoppas alla att han ska vara vid liv men hoppet är inte stort.
När en kvinna hittas mördad med ett knivhugg får poliserna försöka lägga oron åt sidan och börja jobba med fallet. Den döda kvinnan visar sig vara Siv Ellen Blad, en kvinna som bor med sin dotter i ett hus och jobbar på posten och spelar altfiol. Någon brist på möjliga gärningsmän är det inte, maken kastade hon ut och han bor nu med en ny kvinna. Ett brev från en musiker i orkestern hon spelar i verkar också kunna leda vidare i utredningen. Frågan varför någon skulle vilja mörda Siv Ellen är en svårare nöt att knäcka.
När Catos son Georg börjar prata om en farbror som har tagit med honom från fritids tar Cato det bara som ytterligare en av sonens fantasier.

Böckerna om Cato Isaksen har blivit en serie som jag vänder mig till när jag vill läsa något som inte kräver så mycket av läsaren men ändå är lite spännande. Karaktären Cato Isaksen är utan tvekan en person jag inte skulle vilja träffa på och om jag skulle göra det är risken stor att han skulle få en rak höger. Inte den mest sympatiska karaktär jag träffat på i en bok men på något sätt uppskattar jag honom ändå.

Läsvärd
Orkestergraven finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar