Dracula av Bram Stoker

Jag började fundera över om jag någonsin läst hela boken Dracula, att jag hade läst utdrag ur den visste jag. Istället för att fortsätta fundera över det började jag läsa den. Efter att nu ha läst ut den kan jag konstatera att jag tidigare inte läst hela boken.

Jonathan Harker reser till Draculas slott för att gå igenom detaljerna av ett fastighetsköp i London. Under färden dit blir han uppmanad av många att vända om men Jonathan lyssnar inte på varningarna. En kvinna ger honom ett krucifix och lägger kedjan med det runt hans hals. För att inte verka oartig accepterar han det och tackar. Resan mot slottet känns olustig till viss del beroende av hur människor reagerar när de får veta vart han ska men det är även något annat som han inte kan sätta fingret på. Väl framme vid slottet möts han av en äldre man som presenterar sig som greve Dracula och han visas in till en uppdukad måltid. Greven ursäktar sig med att han redan ätit så det blir bara Jonathan som avnjuter maten. Efter en tid i slottet inser Jonathan att det inte finns något tjänstefolk och att han inte kan ta sig därifrån.

Jag måste erkänna att det här är en bättre bok än jag hade räknat med. Varför jag inte läst den tidigare vet jag inte. Det är nog en bok som alla vet något om men som så många kanske inte har läst och det är synd. Bitvis så är den spännande för även om jag visste hur det skulle gå för Dracula så visste jag inte hur det skulle gå för Mina eller någon av de andra karaktärerna.

Läsvärd
Dracula finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar