Ännu en charmig bok

Eftersom jag blivit lite fascinerad av Ester Blenda Nordström så gav jag mig i kast med att läsa Amerikanskt. I den här boken reser hon som tredjeklasspassagerare till USA 1922. Väl framme på Ellis Island får Ester Blenda problem med att komma in i USA på grund av en kontrollant. Efter en tid löser det sig och hon börjar sin resa i USA. Hon hinner med mycket under 6 mån, bland annat så hälsar hon på svenskar som emigrerat. I Minnesota besöker hon Karin och Erik, Karin har efter många år i USA börjat blanda engelska och svenska när hon talar och ibland blir det komiskt. När hon ska berätta vad en granne gjort blir det så här

"Jo han brände barnen och all grödan var inne och sen killade han se- sköt se me bössa"


Av rubriken att döma så går det nog lätt att räkna ut att jag gillade den här boken. Det är något speciellt med Ester Blendas språk, hon har förmågan att skriva på ett sätt som fängslar och gör det mesta intressant.
Läsvärd
Amerikanskt finns på Adlibris och Bokus

2 kommentarer:

  1. Den vill jag läsa! Jag tyckte om En piga bland pigor, välskriven och intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Kul att se sedan om även du gillade den

      Radera