Dags att prova något nytt

Var känslan jag hade igår så jag tog äntligen itu med att ordna så att jag kan låna e böcker på biblioteket. För att kunna se att det fungerade som det ska lånade jag en bok och slumpen gjorde att det blev Jag vet inte var psykoser kommer ifrån av Pebbels Karlsson Ambrose. En hyfsat tunn bok som jag nu läst ut.
Efter att Pebbles andra dotter har blivit född drabbas Pebbles av en förlossningspsykos. Hon tror sig vara förföljd och gick till polisstationen för att anmäla det. Polisen insåg att allt inte stod rätt till så hon skjutsades till psykakuten. Pebbles valde att inte bli medicinerad för att det skulle göra att hon inte skulle kunna amma sin dotter. Hennes fd man fick ta ett stort ansvar för deras två gemensamma barn. Efter ytterligare en tid drabbas Pebbles på nytt av psykos.

Det här är en bok jag vill skriva något positivt om för att författaren vågar vara så utlämnande men tyvärr så är det svårt. En tredjedel av boken ägnas åt att hennes far blev mördad, hennes styvfar dog en naturlig död, släktförhållanden och vilka som kan ha haft psykiska diagnoser/svagheter. När man väl tagit sig igenom det så blir det flera sidor om alla tecken/mönster/symboler som var viktiga under hennes psykos. Sista delen av boken ägnas åt att beskriva vilka hjälpinsatser som finns, hur det ser ut/fungerar på psykiatriska avdelningar och det kan vara viktig läsning. Jag känner dock att hon borde ha poängterat att beskrivningen av slutenvårdsavd är avd hon varit på och att det inte behöver vara så på andra avd. Sedan kände jag även att hon borde vara medveten om att personal inom slutenvården måste kontakta socialtjänsten när en patient har barn. Det handlar inte om att sätta dit någon patient utan det handlar om att ta reda på hur barnet/barnen har det i sin hemmiljö.

Jag kan inte ge något annat omdöme än inte läsvärd.
Jag vet inte var psykoser kommer ifrån finns på Bokus och Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar