Brobyggarna av Jan Guillou

Den dagen deras fäder inte kom hem från havet ändrades allt. Maren blev lämnad kvar med tre söner och Aagot blev ensam med tre döttrar. Hur de ekonomiskt skulle klara sig visste de inte. Flickorna var för unga för att skickas iväg som pigor. Pojkarna som däremot var lite äldre var det nödvändigt att skicka iväg. Marens bror Hans Tufte jobbade som repslagare i Bergen och det blev beslutat att sönerna skulle skickas dit och bli lärlingar. Deras tid som lärlingar får ett abrupt slut och de skickas tillbaka till Maren. Det som gjorde att de inte fick stanna som lärlingar visar sig även leda till oanade möjligheter. Det man lovar när man är ung är inte alltid så lätt att hålla när åren har passerat.

Jag har inte läst många böcker av Jan Guillou vilket beror på att jag inte varit så tilltalad av hans sätt att skriva. Den här boken fastnade jag dock i. Det går inte att läsa den utan att fundera över hur det ska gå för Lauritz och Oscar. Sverre hade jag gärna velat läsa mer om, mer än så kan jag inte skriva utan att avslöja för mycket. Jag gillade boken och kommer att läsa resten av böckerna i serien Det stora århundradet. Det enda negativa med boken i mitt tycke är att den är lite för lång, 597 sidor.

Läsvärd
Brobyggarna finns på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar