Grabben i kuvösen bredvid av Jonas Helgesson

Grabben i kuvösen bredvid är en självbiografi, författaren Jonas drabbades/fick en CP-skada på grund av långvarig syrebrist när han föddes. Boken handlar om hans liv och hans sätt att inte acceptera begränsningar som andra anser att han har på grund av sin CP-skada.

Att läsa självbiografier/biografier och försöka vara lite kritisk till det skrivna ordet har jag svårt för. Ibland känns det som om kritik mot den typ av bok är kritik mot personen och så är det inte. Överlag så gillade jag den här boken och hans förmåga att leva livet. Enda invändningen jag har är att det på en del ställen kändes som om han slängt in något roligt bara för att han tror att läsaren förväntar/önskar sig det. För min del kändes det inte äkta utan mest bara krystat.
Fast jag har den invändningen så anser jag att boken är läsvärd och vi är nog många som borde våga mer än vi gör och kanske kan boken inspirera någon till det.

Grabben i kuvösen bredvid: Om att vinna mot ett handikapp går att köpa på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar