En bok alla bör läsa

Boken jag syftar på är Sambo: Ensammare än du tror av Eva Gabrielsson och Gunnar Von Sydow. I boken får man veta vad som verkligen gäller när den man är sambo med avlider. Vilket rättsligt läge man har i jämförelse med den avlidne sambons släktingar. Och hur illa det verkligen kan gå. I boken finns det ett par verkliga exempel bland annat vad som hände med Renata Chlumska när Göran Kropp avled, hur det blev för Eva Gabrielsson som var sambo med Stieg Larsson i 30år. Det finns även exempel på vanligt folk och hur de har blivit påverkade när sambon avlider.

Jag har alltid varit road av juridik och har bland annat läst juridisk översiktskurs och ansett mig hyfsat kunnig vad som gäller när man är sambo. Det mesta som tas upp i boken känner jag att jag redan hade koll på. Det som förvånade mig mest var hur Allmänna arvsfonden behandlar sambor som ansöker om arvsavstående.

Den här boken är läsvärd och känns som en bok som alla som väljer att leva/bo som sambor bör läsa.

Går att köpa på Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar