Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj

Boken ger en bild av hur kvinnorna som var delaktiga i kriget hade det och deras upplevelser. Det här är en bok som gav mig dubbla känslor. Det är intressant att få läsa om deras upplevelser och det är många som får komma till tals. Vilket är båda positivt och negativt. Ibland kände jag att jag hade velat få veta mer om personen och upplevelserna den enskilda hade. Några berättelser är bara på några rader och det känns för kort även om det bara är en kort händelse som beskrivs. På samma sätt inser jag att om varje kvinna hade fått större plats i boken skulle färre kvinnors berättelser fått plats. Det som förbryllade mig mest var nog kvinnornas vilja och envishet att få vara delaktiga och att kämpa för sitt land. Övertygelsen att deras liv kom i andra hand och att fosterlandet var det viktigaste.

En viktig bok när det gäller krig och kvinnors upplevelser och hur de behandlades efter kriget. Är man det minsta intresserad av krig så är det här en bok man bör läsa. Omdömet blir läsvärd.

Kriget har inget kvinnligt ansikte av Aleksijevitj finns att köpa på Bokus och Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar